Jobbigt

I onsdags kväll fick jag fruktansvärda magsmärtor efter att jag fikat med mamma o pappa. Kollade på tv och åt lite snacks och helt plötsligt bara hugger det till i magen. Känns som om någon har sina händer i min mage och bara vrider om allt. Smärtan går bak i ryggen och mamma ringer 1177 direkt. 

Eftersom levern & mjälten påverkas vid körtelfeber så blev vi oroliga.. Vi fick rekommendationen att åka in akut så Mattis körde mig och mamma in till Lund. 

Väl där kändes det bättre emellanåt, men hade fortfarande smärtor. Dom tog allt på allvar när dom hörde att jag hade ont i magen i samband med körtelfeber. Mjälten har störst risk att brista i vecka 3-6 under sjukdomen. Och jag är i sjukdomsvecka 5.. 

Fick standard frågor och hon kollade även puls, blodtryck och tempen. Allt var ok utom en något förhöjd puls som antagligen berodde på smärtorna. 
Fick med mig en plastmugg till urinprov. Lämnade in det och fick sätta mig och vänta med mamma. 

En stund senare kom en ung kille och tog blodprov, 3 rör. Han var super duktig och jag kände knappt att han satte in den grejen. Han träffade rätt och det bara forsade ut blod längs min arm o ner på golvet. Han skrattade och lugnade ner mig. 
Sen blev det en lång väntan på läkaren. 

När han väl kom så lyssnade han på hjärta&lungor, kollade i halsen och kände på halsen, kände och tryckte på magen och ställde lite frågor. 
Mina levervärden var lite förhöjda vilket är vanligt vid körtelfeber. 

Magsmärtorna berodde antagligen på gallsten. Jag blev hemskickad och rekommenderad att ringa min vårdcentral för att få ultraljud på magen för att kolla om det är gallsten. 

All personal som hjälpte mig var helt underbara! Allt från tjejen som skrev in mig, den unga killen som tog blodprov, han som körde mig i sängen till rummet, läkaren och kvinnan som tog ut nålen ur armen. 

Vi kom in 23.15 
Tog blodprov 00.05 
Fick ett undersökningsrum 2.10
Läkaren kom 4.20 
Nålen åkte ut 4.25 
Vi tog bussen hem 5.15. 








Dagen efter var jag helt slut. Och kunde inte riktigt släppa tanken av att jag hade så ont. 

Antagligen så fick jag så pass ont i magen på kvällen av den anledningen att jag ätit för mycket fet och fel mat. 

Men efter att ha haft noll aptit, inte kunnat äta och tappat närmre 5kg så åt jag såklart vad jag fick i mig och var sugen på. Det resulterade i detta skitet. 

Ringde min vårdcentral för att kolla upp om det var gallsten. Dom gjorde inte så mycket, lite frågor, lyssna på magen med stetoskop och trycka rätt mycket. Till 99% var det gallsten och hon skickade en remiss till ultraljud. 

Så nu gäller det att tänka på vad jag äter samt att jag börjar röra på mig mer. Det är tufft att komma igång då jag blir trött för minsta lilla. 

Denna helgen har jag jobbat, 4h igår & 3h idag och jag är helt slut!! 

Jag är så trött på detta nu och vill bara bli frisk. Kunna träna. Kunna göra allt annat jag vill. Utan att behöva ha ont och må allmänt dåligt hela tiden. 


Puss & kram från en trött, sliten och lite ledsen Emma. 
Mitt liv | |
Upp